Recension av boken ”Det som håller oss vid liv”

DalaDemokraten_Det_Som_Recension_2015_01_20
”Expressiva bilder på LeMarc” – Recension i Dala-Demokraten av Peter LeMarcs och min bok ”Det som håller oss vid liv”. Recensent Gustaf Berglund. Klicka på bilden för en större och mer lättläst version av hela recensionen. Här under följer ett utdrag:

Fotografen Jan Nordströms bilder av artisten och låtskrivaren Peter LeMarc är mycket starka och levande. (…) Resultatet föreligger nu i form av en ambitiöst utformad fotobok. Nordström har följt LeMarc på scenen och i sminklogen, men också i skärgården, i Bagarmossens centrum och hemma i arbetssoffan (…) Bilderna är expressiva. Nordström arbetar på ett mycket medvetet sätt med oftast mörka bakgrunder och starka kontraster. Många av bilderna är i svartvitt och påminner om forna tiders analoga foto, när det var som bäst (…) I korta texter berättar Nordström och LeMarc om sina möten, och om omständigheterna kring bildernas tillkomst. Några citat ur LeMarcs låttexter fördjupar historien. (…) Det här skulle ha kunnat bli ett trivialt idolporträtt bland tusentals andra i utbudet av coffeetable-böcker. Men Jan Nordström har gått tillväga på ett annat, mer ödmjukt sätt (…) Bilderna berättar på ett starkt och övertygande sätt hur han berörts av mötena med Peter LeMarc och hans sånger.”

Utdrag av Gustaf Berglunds recension som publicerades i Dala-Demokraten, tisdagen den 20 januari 2015 (Klicka på bilden ovan om du vill läsa recensionen i sin helhet.)

Här kan du se och höra Peter LeMarc bläddra i och prata om boken. Här kan du köpa boken direkt via Votum & Gullers Förlags hemsida.

Tack till Peter LeMarc, Svante Oledal, Sofia Erlandsson, Votum & Gullers Förlag, Olle Berger, Henrik Rydström, Lasse Peterson, Jörgen Nordström med flera.